právě vyhrál nějaký zápas. Jenže Eva nahlédla, že to mezi manžely
neklape, a přijela s pseudo- freudistickým úmyslem, aby svedla Markétu k lesbické lásce,
což se jí patrně podaří. Tato povídka je patrně nejblbější ze všech, ale vidíte na ní dokonale, že
Kundera je kýčař, že tohle je kýč pro nějaký západní List paní a dívek, pro Hvězdu anebo do
Čtení pro ženy. Marie Kyzlinková nebo Popelka Biliánová by to kdysi svedly lépe, ovšem se
zámlkami, kdežto Kundera píše na plné pecky. Je to četba pro dědky, kteří už nemohou, ale
tím více o tom mluví, vzpomínajíce na lepší časy, a pro neukojené paničky. Jen tak namátkou:
„Všechna léta jejího manželství na ni najednou dopadla jako těžký pytel (sic!).“ (s. 43)
Tak se nám zdá, že bychom už nic jiného nemuseli říkat. Je to Čtení pro ženy nebo ne?
Třetí povídka »Andělé« je trochu komplikovaná a musíme se u ní zdržet déle. Necháme Ionesca
Ionescem i s tou praštěnou učitelkou. Kundera, jako by si nestačil sám, vzal si totiž na
pomoc jednu takovou paničku, „vášnivou feministku“, to je česky husu Annie Leclercovou,
ana vece: „Pro ženu, pokud se neodcizila své podstatě, je všechno požitkem,
|
i jíst, pít, močit, defekovat, dotýkat se, slyšet
nebo prostě být tu... Žít, to je štěstí: vidět, slyšet, pít, jíst,
močit, defekovat, vnořit se do vody a pozorovat oblohu, smát se a pla- kat. A je-li
soulož krásná, tedy proto, že je sumou všech jednotlivých slastí: hmatu, zraku, sluchu, řeči,
čichu, ale také pití, jezení, defekování, poznávání a tančení. I kojení je rozkoš, i rození
je požitek, i menstruování je slast: ten vlahý a jakoby sladký tok krve, ta vlažná slina břicha,
to tajemné mléko, ta bolest, jež má palčivou chuť štěstí!“ (s. 65)
Říká-li Kundera, že jenom pitomec by se posmíval tomuto manifestu rozkoše,
hlásím se vesele mezi pitomce. Ale pojďme dál. Proč nazval K. tuto část »Andělé«?
Takhle: „Ti, kteří chápou ďábla jako stoupence Zla a anděla jako bojovníka Dobra, přejímají
demagogii andělů. Věc je samozřejmě složitější.
Andělé jsou stoupenci nikoli Dobra, ale božího stvoření.
Ďábel je naproti tomu ten, kdo upírá božímu světu rozumný smysl.“ (s. 69) Kundera stojí
na straně Ďábla. Ďáblův smích je pravý, nefalšovaný, smích andělů je vlastně jenom
škleb, napodobenina, persifláž,
|